Apteczka w zakładzie pracy i biurze

0
373

Sprawnie funkcjonujący system umożliwiający udzielenie pierwszej pomocy to obowiązek każdego zakładu pracy. Niezbędnym elementem wyposażenia biura czy hali produkcyjnej jest więc przemysłowa apteczka. Jak ją wybrać?

Pierwsza pomoc w miejscu pracy – co mówią przepisy?

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku pracodawca musi spełnić szereg wymagań, których celem nadrzędnym jest minimalizowanie ryzyka zagrożenia zdrowia i życia swoich pracowników. Co za tym idzie, musi m.in. zadbać o odpowiednie oznakowanie dróg ewakuacyjnych, zabezpieczenie niebezpiecznych sprzętów, utrzymanie w miejscu pracy porządku i czystości, a także umożliwić swoim pracownikom sprawny system udzielenia pierwszej pomocy. Realizacja większości z tych zadań wymaga od pracodawcy zaopatrzenia się w odpowiedni asortyment spełniający wymagania przepisów BHP.  Dodatkowe obostrzenia dotyczą szczególnie niebezpiecznych miejsc pracy, w których ryzyko wypadku jest podwyższone. Posiadanie apteczki jest wymagane również przepisami Kodeksu Pracy, który zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia odpowiednich środków do udzielenia pierwszej pomocy. 

Jakie apteczki do firmy?

Rozmiar i wyposażenie apteczki, mimo iż nie jest ściśle regulowane przepisami polskiego prawa, zależy w dużej mierze od branży firmy, warunków w niej panujących oraz specyfiki pracy. W przypadku zakładów pracy rekomendowane jest posiadanie apteczki z normą DIN 13157. To norma, które reguluje wyposażenie i wielkość specjalnego rodzaju apteczki, która powinna znaleźć się na terenie fabryki, zakładu pracy czy hali. To apteczka przemysłowa, której wyposażenie zupełnie wystarczy do udzielenia pomocy w przypadku wypadku w większości firm. W środku takiej apteczki znaleźć się powinny takie elementy jak; kompres zimny, kompres na oko, opaska elastyczna, chusta trójkątna i opatrunkowa, plastry, koc, nożyczki, rękawice i ustnik do sztucznego oddychania. Apteczki przemysłowe i zakładowe poza odpowiednią zawartością, powinny znajdować się znanym pracownikom i odpowiednio oznaczonym miejscu. Może to być szafka, ale znacznie lepiej jest kupić apteczkę na stelażu, którą będzie można powiesić na ścianie.

Gdzie zaopatrywać się w sprzęt pierwszej pomocy?

Jak wiadomo, sprzęty służące ratowaniu życia muszą posiadać stosowne certyfikaty, dlatego pracodawca nie chcąc narażać się instytucjom kontrolującym warunki pracy, powinien wybierać wyłącznie profesjonalne sklepy. W miejscach takich jak Magazynuj.pl mamy nie tylko szeroką ofertę produktów, ale zyskujemy gwarancję ich jakości, a to w przypadku wypadku czy kontroli ma kluczowe znaczenie.

Pamiętajmy, że wszystkie elementy, jakie znajdują się w apteczce powinny być na tyle sprawne i nowe, by móc służyć do udzielenia pierwszej pomocy. Dlatego co jakiś czas rekomenduje się wymianę całego wkładu apteczki. Nie trzeba kupować całej apteczki, a tylko wyczyścić jej wnętrze i wymienić zawartość na nową. Same wkłady do apteczek przemysłowych to niewielki koszt, który gwarantuje bezpieczeństwo pracowników i klientów firm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here