Dobrze zaprojektowane i wyposażone biuro to podstawa, by zatrudniony personel mógł uzyskać optymalne warunki pracy, które z kolei będą wpływać na efektywność i wydajność realizowanych przez nich zawodowych obowiązków. Przedstawiamy podstawy, jakie musi mieć każda przestrzeń biurowa, by można było mówić o stworzeniu idealnej przestrzeni do pracy biurowej.
Nowoczesne podejście do pracy
Nie ma wątpliwości, że dzisiaj stawia się nie tylko na wydajność pracowników, ale też ich zaangażowanie, motywację i ogólnie dobrze samopoczucie personelu. Wiadomo na pewno, że pracownik zadowolony ze swojej pracy i warunków, jakie zostały stworzone w biurze, wykonuje zawodowe obowiązki lepiej. Najczęściej stawia się więc na aranżacje nowoczesnych wnętrz, które nie tylko sprzyjają pracy zatrudnionych, ale również ich relaksowi. Czy wiesz, że w najbardziej nowoczesnych biurach funkcjonują też specjalne strefy odpoczynku i rozrywki? Przestrzeń do pracy zostaje podzielona na różne obszary i widać wyraźnie, że takie warunki są sprzyjające.
Co brać pod uwagę podczas projektowania biura?
Przede wszystkim liczy się przestrzeń i ta ma znaczenie nie tylko w zakresie wygody pracy poprzez zastosowanie odpowiednich odległości od poszczególnych stanowisk pracy. Co ważne, w kwestii odległości zostały wystosowane konkretne normy i przepisy bezpieczeństwa pracy. Dzisiaj to niezwykle istotne, kiedy na świecie panuje pandemia koronawirusa.
Ale nie tylko o odległości w biurze chodzi i wie o tym każdy, dla kogo zawodową pracą jest projektowanie biur. Wrocław czy każde inne miasto w naszym kraju wykazuje w tym zakresie podobne standardy. Liczy się też kolorystyka wnętrza, która nie może być zbyt krzykliwa, rozpraszająca. To dlatego najczęściej stosuje się biel i inne stonowane barwy, zamiast czerwieni.
Kolejny wariant, jaki jest priorytetowy przy projektowaniu biura, to oświetlenie. Pamiętajmy, że pracownik spędza przy biurku większość godzin w ciągu dnia. Stanowiska biurowe przeważnie zakładają pracę przy komputerze. Należy zadbać o właściwe światło – o ile to możliwe to niech będzie to światło dzienne, by nie męczyć oczu.
Istotne są też proste, ale jakże wpływające na komfort pracy zasady. Biurka nie powinny być umiejscowione pod klimatyzatorem, pod oknem czy obok grzejników. Światło słoneczne nie powinno razić w oczy, ale pracownik nie powinien również siedzieć tyłem do drzwi wejściowych. W każdym biurze ma panować odpowiednia temperatura – zbyt wysoka będzie obniżać efektywność pracy, podobnie ta za niska.